کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف

فناوری پرینت سه ‌بعدی پس از سال‌ها ترویج و معرفی با شیوه های تبلیغاتی حرفه ای و جذاب، توانست امروزه جایگاه خود را پیدا کند. کاربرد پرینتر سه بعدی در صنایع مختلف بسیار گسترده و متنوع است. این فناوری در دوران همه‌گیری ویروس COVID-19 برای افزایش سرعت در طراحی و تولید تجهیزات بهداشتی به طور گسترده‌ای استفاده‌ شد.

پرینت سه بعدی فرآیند تبدیل فایل طراحی قطعات، به قطعات سه بعدی است .این فرایند با قرارگیری لایه به لایه ی متریال روی هم انجام می شود. برخی سازمان‌ها از این ابزار در مرحله ی برنامه ریزی برای ساخت نمونه‌های اولیه کوچک ، توسعه ابزارها و تولید امکانات معماری استفاده می کنند. برخی نیز کل فرآیند طراحی را از ابتدا تا انتها با دستگاه پرینتر اجرا می‌کنند.

با اینکه در سال‌های اخیر استفاده از قابلیت های پرینترهای سه بعدی مقرون به صرفه تر و گسترده تر است، اما استفاده از فرآیند پرینت سه بعدی از دهه 1980 آغاز شد. در این دوران اولین تجهیزات روش ساخت افزایشی توسعه یافت. در این مقاله ما قصد داریم چند مورد از کاربردهای پرینتر سه بعدی را که بسیار خلاقانه هستند، به شما معرفی کنیم.

 معرفی 8 کاربرد پرینتر سه بعدی در حوزه های مختلف

در این بخش از مقاله به شرح انواع استفاده از پرینتر سه بعدی در حوزه ها و صنایع  مختلف می پردازیم.

 1- کاربردهای پرینت سه بعدی در حوزه ی سلامت

با ورود فناوری پرینت سه بعدی به حوزه ی سلامت و پزشکی ،تغییرات مهمی در این حوزه در حال ایجاد است. برای مثال در دوران شیوع کرونا، پرینترهای سه بعدی در سراسر بریتانیا برای پاسخ سریعتر به چالش های پیرامون شیوع کووید-19 به کار گرفته شد.

Ricoh 3D، یک شرکت مستقر در بریتانیا برای محافظت کارکنان حوزه سلامت در برابر ویروس کرونا، در یک هفته 40000 محافظ صورت توسط پرینتر سه‌بعدی تولید و به بیمارستان ها و مراکز درمانی تحویل داد. طبق اظهارات این شرکت، شیلدهای تولیدی به کمک پرینتر سه بعدی قابلیت استفاده مجدد را دارند ، بنابراین هزینه های طولانی مدت را نیز کاهش می دهد.کاربردهای پرینتر سه بعدی

به طور کلی از مهم‌ترین کاربردهای پرینتر سه بعدی در زمینه پزشکی و سلامت می‌توان به ساخت تجهیزات مراقبتی در دوران شیوع کرونا، ساخت پروتزهای سبک و همچنین شبیه سازی جراحی‌های پیچیده که در مراحل اولیه هستند اشاره کرد.

2-کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت هوافضا

استارت ‌آپ SYS Systems در بریتانیا از پرینترهای سه‌بعدی خود برای ساخت قطعات در برخی از صنایع استفاده کرده است. این شرکت کار خود را با صنعت هوافضا شروع کرد و با استفاده از فناوری FDM توانست مدل‌های سه‌بعدی ترموپلاستیک محکم و با دوام و ضد حریق بسازد. در روش FDM قطعات از ترموپلاستیک های مقاوم در برابر دما، UV، مواد شیمیایی و محیط زیست و  تولید می شوند که رطوبت را نیز جذب نمی کنند. ساخت چنین قطعاتی برای حفظ امنیت در حوزه هوافضا ضروری است.

3- کاربرد پرینت سه بعدی در صنعت ساخت هواپیما

کاربردهای پرینتر سه بعدی در صنایع هوایی و تولیدی بسیار توسعه یافته است. در حال حاضر اکثر برندهای بزرگ جهان از این فناوری در اشکال مختلف استفاده می‌کنند.

به طور کلی یکی از کاربردهای پرینتر سه بعدی، در ساخت هواپیما است. به عنوان مثال شرکت Finnair در هواپیماهای ایرباس A320 خود از فناوری پرینت سه بعدی برای فرآیند تولید دسته ای کوچک استفاده کرده است. 

شرکت تولیدی زیمنس آلمان، اعلام کرد که با مشارکت Material Solutions قصد دارد ، 27 میلیون پوند را برای افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه پرینت سه بعدی در Worcester بریتانیا سرمایه گذاری کند. این کارخانه که در حوزه پرینت سه بعدی صنعت هواپیمایی فعالیت خواهد کرد، ظرفیت ایجاد بیش از 50 شغل را دارد.

 4- کاربردهای پرینتر سه بعدی در صنایع مهندسی

فناوری پرینت سه بعدی از جهات مختلفی تاثیر فراوانی در صنعت مهندسی گذاشته است. شرکت بریتانیایی مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک ویلیامز، با کمک پرینتر سه بعدی ، برخی از قطعات خودروهای مسابقه ای خود را تولید می کند. همچنین این شرکت از این فناوری برای ساخت قطعات مدل‌هایی به منظور آزمایش در تونل‌های باد استفاده کرده است. آن‌ها با استفاده از این فناوری توانستند زمان توسعه قطعات را کاهش دهند و با سرعت بیشتری ابزارهای جدید مورد نیاز خود را ساختند.

شرکت BT نیز استفاده از پرینتر سه بعدی را از سال 2017 به طور آزمایشی آغاز کرد تا راهی نو برای تبدیل سریع ایده های مهندسی به نمونه های واقعی پیدا کند. 

 5- کاربرد پرینتر سه بعدی در حوزه معماری

 پرینت سه بعدی موجب تحول صنعت معماری شده است. حتی به زودی امکان دارد خانه هایی با روش پرینت سه بعدی  ساخته‌شود. در شهر آمستردام هلند، شرکت معماری Dus Architects یک خانه را با فناوری پرینت سه بعدی ساخت که به عنوان بخشی از یک پروژه تحقیقاتی طراحی و توسعه سه ساله این شرکت محسوب می‏‏ شود. با کمک این فناوری هر بخش از خانه و هر یک از اتاق‏های آن قبل از مونتاژ و چیدمان به طور جداگانه پرینت می‌شوند. KamerMaker، یک دستگاه پرینتر سه بعدی 20 فوتی است که  برای توسعه خانه ها کاربرد دارد.

 کاربرد پرینتر سه بعدی در حوزه معماری

6- کاربردهای پرینت سه بعدی در صنعت خودروسازی

ورود فناوری پرینت سه بعدی به صنعت خودرو سازی باعث انقلابی در ساخت انواع وسایل نقلیه شد. کاربردهای پرینتر سه بعدی در صنعت خودروسازی بسیار زیاد است. به عنوان مثال خودروی الکتریکی به نام «Strati» توسط شرکت Local Motors با این فناوری تولید شد. این خودرو  «اولین خودروی برقی جهان تولید شده با روش پرینت سه بعدی»  است.

 کاربردهای پرینت سه بعدی در صنعت خودروسازی

نمایشگاه بین المللی فناوری تولید در سال 2014 در شیکاگو برگزار شد. در این نمایشگاه، دستگاه پرینتر فقط ظرف مدت 44 ساعت توانست این خودرو را در مقیاس بزرگ تولید کند. شرکت خودروسازی MINI ،در سال 2018، خدمات سفارشی‌ را با پرینتر سه بعدی به مشتریان خود در صنعت خودروسازی ارائه کرد. آن‌ها با کمک این فناوری قطعات مختلف خودروی مشتریان را (مانند دستگیره های در و سایر قطعات جانبی)می‌سازند. آن‌ها قطعات سفارشی را با مشارکت تیم‌های تخصصی Carbon، EOS و HP پرینت می‌کنند.

 7- کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت مد

صنعت مد نیز با انواع استفاده از پرینتر سه‌بعدی بسیار متحول شده‌است. در آوریل سال 2017، شرکت آدیداس با همکاری استارت آپ Carbon یک خط تولید زیره کفش را با فناوری پرینت سه بعدی راه اندازی کرد. رقبایی چون نایک و نیو بالانس نیز به صورت آزمایشی از پرینت سه بعدی استفاده کردند. اما آن‌ها با این فناوری توانستند فقط نمونه های اولیه محصولات خود را توسعه دهند.

دکتر Scholl از دیگر برندهای کفش است که با استفاده از پرینت سه بعدی توانست کفی کفش را به صورت سفارشی سازی تولید انبوه کند. دکتر Scholl با مشارکت شرکت پرینت سه بعدی Wiivv یک برنامه سفارشی‌سازی را طراحی و اجرا کرد. در این برنامه ابتدا پای مشتریان اسکن می‌شود و سپس با ترکیب فناوری اسکن و پرینت سه بعدی کفی‌های کفش مشتریان به طور سفارشی‌ می سازند.

8- کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت تحصیلات

خلاقیت و توانایی حل مسئله در مدارس به کمک پرینتر سه بعدی تقویت می شود. در موضوعاتی مانند مهندسی، پرینت سه بعدی می تواند توسط دانشجویان طراحی برای چاپ نمونه های اولیه استفاده شود.

کاربرد پرینتر سه بعدی در تحصیلات

در سال 2013، دولت بریتانیا برنامه ای را برای استفاده از پرینتر سه بعدی به منظور بهبود آموزش در مدارس تصویب کرد. این برنامه در 21 مدرسه به صورت آزمایشی اجرا شد. سپس، فناوری پرینت سه بعدی به عنوان بخشی از برنامه آموزشی در تمام مدارس دوره متوسطه و ابتدایی این کشور استفاده شد تا دانش آموزان فرصتی را برای طراحی و آزمایش اشیاء مختلف به صورت واقعی داشته باشند. پروژه آموزشی “CREATE” در سال 2014 در بریتانیا راه اندازی شد تا با فراهم کردن منابع، طرح  درس و ارائه و آموزش به معلمان، به مدارس کمک کند تا آموزش پرینت سه بعدی در برنامه درسی به صورت یکپارچه انجام گیرد.

جهت مشاهده منبع مقاله اینجا کلیک کنید .

کاربرد پرینتر سه بعدی در خانه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *