انواع پرینتر سه بعدی

انواع پرینتر سه بعدی

پرینتر سه بعدی با قرار دادن لایه به لایه فیلامنت ، شی فیزیکی و محصول نهایی را ایجاد می‌کند . هر لایه، به صورت مایع ریخته می‌شود و لایه ها روی یکدیگر با طرحی جالب، قرار می گیرند . پس از خنک شدن یا سفت شدن مایع، لایه بعدی روی آن ریخته می‌شود . در این مقاله  توضیحاتی در مورد انواع پرینتر سه بعدی  ارائه می کنیم .

پرینتر سه بعدی به چه صورتی کار می کند؟

 طراحی قطعات سه بعدی به کمک رایانه  انجام می شود و اساساً یک فایل است که به صورت سه بعدی پرینت می‌شود . این فایل ، مشخصات دقیق جسم را ارائه می‌کند و پس از آن پرینتر سه بعدی ، شکل و اندازه هر لایه  را مبتنی بر طرح و نقشه، پرینت می کند . به عبارت دیگر، بر طبق طرح ، به تولید  محصول نهایی می پردازدد. یکی از اصلی ترین سوالات در حوزه پرینتر سه بعدی  این است که  آیا این پرینتر ها محدودیتی دارند؟  هم بله و هم خیر.

محدودیت انواع پرینتر سه بعدی :

محدودیت پرینت سه بعدی عمدتاً به دو چیز مربوط می‌شود . اندازه و ماده . در پرینترهای معمولی، شما نمی توانید محصول یا قطعه ای را بزرگتر از خود پرینتر تولید کنید . به همین دلیل نمی توانید محصولی با اندازه های بزرگ داشته باشید . البته اگر از پرینترهای غول پیکر استفاده کنید ، قاعدتا می توانید اجسام و محصولات غول پیکر را نیز تولید کنید . اما اندازه و ماده اولیه جزو محدودیت های شما هستند . از طرفی شاهد این هستیم اجسام مختلفی با استفاده از پرینتر سه بعدی ساخته می شود .

امروزه ما شاهد این هستیم که پرینتر سه بعدی  توانسته است ، اشیا مختلفی که در پیرامون ما وجود دارند را، پرینت کند .

محصولات تولید شده توسط پرینترهای سه بعدی :

مثلاً شاهد این بودیم که شکلات سه بعدی نیز به وسیله دستگاه پرینتر سه بعدی ایجاد شده‌ است . (شکلات از آن جهت که لایه لایه هستند و پس از قرار دادن  لایه، به سرعت خنک می شوند و می توان لایه دوم را روی آن قرار داد ، محصول مناسبی برای تولید ، توسط پرینترهای سه بعدی است .

البته تولید غذا توسط پرینترهای سه‌بعدی نمی‌تواند خیلی چیز شگفت انگیزی باشد . از آن جهت که عمدتاً غذاها را می توان به صورت لایه لایه پخت و پرینترهای سه بعدی هم مکانیزمی لایه لایه دارند . یعنی لایه اول را تولید می‌کنند ، سپس لایه دوم را روی لایه اول قرار می دهند  و  الی اخر) از این رو شباهت بین غذا و مکانیزم پرینترهای سه بعدی  وجود دارد . به همین دلیل شکلات ها ، پیتزاها ، ساندویچ های مختلفی را دیدیم که در پرینترهای سه بعدی  تولید شده است .

اگر بخواهیم نام چند عدد از عجیب ترین اشیایی که به وسیله پرینت سه بعدی ایجاد شده اند نام ببریم می‌توان به تخمدان های موش، غذاهای مختلف و همچنین پیتزاها، پوست، لباس های خاص، ماشین مسابقه میکروسکوپی، ربات دیواری، نوزادان متولد نشده  وساختمان‌ها اشاره کرد . پرینترهای سه بعدی یکی از جدیدترین محصولات هستند که باعث افزایش سرعت فرآیندهای صنعتی و از طرف دیگر، کاهش قابل توجه هزینه ها می شوند .

نحوه عملکرد پرینتر سه بعدی :

عموماً پرینترهای سه بعدی دارای سه محور آزاد هستند که این سه محور با حرکت خودشان در جهت طول، عرض و ارتفاع، محصول نهایی را تولید می‌کنند . مواد مصرفی که پرینترهای سه بعدی استفاده می کنند در ابتدا ذوب شده و از طریق یک نازل، به صورت رشته روی یکدیگر قرار می‌گیرند . فیلامنت ذوب شده، به هم متصل می‌شوند شکل و طرح مورد نظر را به عنوان محصول نهایی ایجاد می‌کنند .

نوع حرکت مرحله به مرحله پرینترهای سه بعدی در محور  Z یا همان ارتفاع دستگاه  ها است .

پارامترهای مهم  پرینترهای سه بعدی

مهمترین پارامتر در مورد پرینترهای سه بعدی ، دقت حرکت موتور ها و نحوه قرارگرفتن نازل در محل مورد نظر است . هر چه که این پارامتر دقیق تر باشد ، دستگاه پرینتر سه بعدی ، محصول ارزشمند تر و دقیق تری را به عنوان خروجی خواهد داشت .

علاوه بر موضوعات بالا یکی از ویژگی های جالب و مزایای اصلی دستگاه پرینتر سه بعدی این است که نیاز به اتصال کامپیوتر ندارند و عمدتاً از طریق  مموری های SD  محصول خود را تولید می کنند .شرکت های معماری، برای ساخت ماکت ها از پرینتر سه بعدی استفاده می کنند . همچنین برای ساخت اجزای مصنوعی می توان از پرینتر  سه بعدی در صنایع استفاده کرد . برای تجهیزات آزمایشگاهی و ساخت مدل های مولکولی و همچنین برای ساخت اجزا و قطعات پیچیده ، در آزمایشگاه های شیمی و صنایع رباتیک نیز از  پرینترهای سه بعدی استفاده کرد . جالب است بدانید که برای تولید آثار فرهنگی و تاریخی نیز می‌توان از پرینترهای سه بعدی استفاده کرد .

فناوری FDM در پرینترهای سه بعدی

روش های مختلفی در انواع پرینتر سه بعدی استفاده می شود . فناوری FDM ، که محصول را در سه محور x و y و Z ضد تولید می کند ، از جمله این فناوری ها است.

اما فناوری دیگر، فناوری SLA است که از مواد مایع رزین برای تولید محصول استفاده می‌کند . اشعه فرابنفش و لیزرهای فرابنفش برای ساختن لایه ها در این مورد استفاده قرار می‌گیرد . مدل SLA ، در پرینتر سه بعدی برای ساخت قطعات بسیار پیچیده و نمونه‌های اولیه صنایع از آن استفاده می‌شود .

نحوه عمل کردن SLA به این صورت است که  ازیک نوع منبع تغذیه، مانند لیزر استفاده می‌شود و مخلوطی از ذرات مانند فلز، سرامیکها، پودر شیشه  و … را تبدیل به محصول نهایی می کند.در این روش مایع رزین، که حساس به نور هم هست، عنصر اصلی برای تولید محصول می باشد . رزین در برابر تابش نور یا لیزر ماورای بنفش به سرعت فرآیند جامد شدن را طی می‌کند . پرینترهای سه بعدی SLA ، معمولاً ظرفی از رزین را در خود جای می‌دهند که به تدریج از این مایع از ظرف خارج شده . بر اساس دستوراتی که دارد ، شروع به تولید محصول نهایی می کند .

فعالین حوزه پرینترهای سه بعدی باید با توجه به مواد اولیه ای که برای  محصول نهایی خود در نظر دارند، مدل و نوع پرینتر سه بعدی  خود را تعیین کنند . شرکت دیاکو آماده ارائه هر گونه مشاوره و راهنمایی برای خرید پرینتر سه بعدی  است . دیاکو با فروش پرینتر سه بعدی و ارائه خدمات پرینت سه بعدی، شما را در انتخاب یک پرینتر سه بعدی  مناسب راهنمایی خواهد کرد .

جهت اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه کنید .

انواع پرینتر سه بعدی دیاکو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *