نمونه اولیه بسته بندی پنیرکاله.

پروتوتایپ سازی توسط پرینترهای سه بعدی

پروتوتایپ سازی توسط پرینترهای سه بعدی

برای اینکه طراح قطعه بتواند مدل فیزیکی طراحی شده برای قطعه را لمس کند و اشکالات آن را مشاهده کند و برطرف نماید و همچنین مونتاژ قطعات را  نیز بررسی کند از روش های نمونه سازی سریع یا (rapid prototyping) در جهت ساخت نمونه اولیه قطعه با مواد خاص بهره میگیرد که همان پروتوتایپ سازی توسط پرینترهای سه بعدی است. شما را با پروتوتایپ سازی توسط پرینترهای سه بعدی آشنا میکنیم.

در مرحله اول مدل سه بعدی  توسط نرم افزار های موجود ترسیم می گردد و سپس توسط نرم افزار دیگری مدلی لایه لایه (با توجه به ضخامت لایه ها) ترسیم میگردد. پس از آن فایل Slice آن تهیه می گردد که این فایل شامل مختصات X,Y برای هر لایه می باشد . در  مرحله ی آخر مختصات Z نیز با توجه به ضخامت لایه تعیین شده به دستگاه معرفی می گردد.

در نهایت با توجه به نوع روش، مدل فیزیکی  قطعه طراحی شده توسط پرینتر های سه بعدی ساخته می شود.

 

ماکت کریر کودک

                       ماکت کریر کودک

کاربرد های پروتوتایپ سازی

پروتوتایپ و ساخت نمونه های صنعتی از  نیازهای طراحان و شرکت های تولیدی صنعتی برای بررسی محصول نهایی و پیش از فرستادن آن برای تولید در تیراژ بالا است . پروتوتایپ با ماکت متفاوت است و در واقع ماکت صرفا ظاهری از یک قطعه یا محصول را  نشان میدهد  و متریال مورد استفاده و کارکرد های آن مورد توجه قرار نمیگیرد و تنها به نمایش ظاهری  آن توجه می شود.

در ساخت پروتوتایپ حداکثر شباهت بین نمونه پروتوتایپ و قطعه ای که بعد از تولید به دست مصرف کننده خواهد رسید ایجاد می شود. به عنوان مثال ماکت یک جاروبرقی از فوم پلی اورتان ساخته شده و پس از بتونه کاری و رنگ آمیزی جهت نمایش معرفی شود که  بسیار شبیه به نمونه ی اصلی  پس از تولید می باشد.ولی یک پروتوتایپ از جاروبرقی معمولا از متریال از جنس پلاستیک ساخته می شود و دارای جزئیاتی مانند امکان باز شدن محفظه های مختلف ، کلید های جداگانه فشاری یا لمسی که دارای کورس حرکتی هستند می باشد ، این مدل ساخته شده دارای ویژگی های متحرک و جدا بودن قطعات گردنده همچون چرخ ها و خرطومی می باشد.

پروتوتایپ ها انواع مختلفی دارند که با توجه به نیاز طراحان مانند مثال فوق حتی روی آن میتوان موتور الکتریکی تعبیه کرد و عملکرد جاروبرقی و حتی صدای تولید و صدایی که دیواره های پلاستیکی بدنه جذب می نمایند را بررسی نمود و اشکالات آن را برطرف کرد.

نمونه اولیه بسته بندی پنیرکاله.

            نمونه اولیه بسته بندی پنیرکاله.

مزیت پرینتر های سه بعدی در پروتوتایپ

با گسترش و پیدایش صنعت ساخت افزایشی و یا پرینتر های سه بعدی مشکلات ساخت نمونه های صنعتی یا پروتوتایپ ها که معمولا بسیار دشوار و نیازمند درک درستی از ساخت قطعات دقیق  و آشنایی به اصول ساخت و مهندسی می باشد برطرف شده است .پروتوتایپ ها نمونه ای بسیار شبیه به نمونه تولیدی کارخانه می باشد که اصولا با هزینه ای بالا برای بررسی نقاط ضعف و قوت طراحی قطعات تهیه می شود تا از ضررهای بسیار هنگفت قبل از ساخت قالب های گرانقیمت پیشگیری شود که این مشکلات و هزینه های بالا و احتیاج به تخصص های مهندسی با به وجود آمدن صنعت پرینتر های سه بعدی به طور قابل توجهی بر طرف گشته است.

برای سفارش پروتوتایپ سازی  توسط شرکت دیاکو میتوانید از طریق این لینک با ما در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *