فیلامنت فیبر کربن

فیلامنت فیبر کربن معرفی و کاربرد

مقدمه

یکی از مهم ترین مواردی که در کیفیت قطعات پرینت شده موثر است مواد اولیه یا همان فیلامنت است. فیلامنت رشته های مواد پلیمری هستند که به عنوان ماده اولیه در پرینترهای سه بعدی فیلامنتی استفاده میشوند.

در حال حاضر طیف گسترده ای از فیلامنت ها در بازار موجود می باشد . هر کدام از این فیلامنت ها ویژگی ها و خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد خود را دارند.

در این سری مقالات به معرفی انواع فیلامنت ها می پردازیم .اکثر این فیلامنت ها وارداتی هستند ولی برخی از آن ها مانند ABS وPLA تولید داخل نیز دارند.این مقاله در سایت www.simplify3d.com با عنوان راهنمای پرینت سه بعدی فیلامنت فیبر کربن منتشر شده است.

Carbon Fiber Filled:

فیلامنت فیبر کربن حاوی فیبرهای کوتاهی هستند که به ماده پایه PLA یا ABS تزریق می شوند تا به افزایش استحکام و سفتی کمک کنند.

توضیحات:

فیلامنت فیبر کربن از فیبرهای ریز که در یک ماده پایه تزریق می شوند برای بهبود خواص آن ماده استفاده می کنند. چندین فیلامنت محبوب را می توان با Carbon Fiber Filled از جمله PLA ، PETG ، Nylon ، ABS و Polycarbonate خریداری کرد. این فیبرها بسیار قوی هستند و باعث افزایش مقاومت و سختی فیبر کربن می شوند. همچنین بدان معنی است که قطعات پرینت شده سه بعدی بسیار سبک تر و از لحاظ ابعادی پایدار تر خواهند بود ، زیرا فیبر کمک می کند تا ازشرینکیج شدن قطعه هنگام خنک شدن جلوگیری کنند. تنظیمات پرینت، مانند دمای پرینت، سرعت ، چسبندگی صفحه ، و میزان اکستروژن بسیار شبیه به تنظیمات عادی مورد استفاده برای مواد پایه ای است که فیبر به آن اضافه شده اند (برای مثال ، تنظیمات PLA می تواند یک نقطه شروع خوب برای فیلامنت فیبر کربن مبتنی بر PLA باشد). با این وجود به دلیل فیبراضافه شده ، می توانند به سخت افزار مخصوصی احتیاج داشته باشند تا از آسیب دیدن پرینتر جلوگیری شود.

مزایا:

✔ افزایش استحکام و سختی

✔ ثبات ابعادی بسیار خوب

✔ سبک وزن

معایب:

✖ ساینده و به نازل فولادی سخت شده احتیاج دارد

✖ افزایش oozing هنگام پرینت

✖ افزایش شکنندگی فیلامنت

✖ تمایل بیشتر به گرفتگی نازل

سخت افزار مورد نیاز:

قبل از پرینت سه بعدی با فیلامنت فیبر کربن اطمینان حاصل کنید که پرینتر سه بعدی شما نیازهای سخت افزاری را که در ادامه ذکر شده است داشته باشد.

مشخصات صفحه پرینت:

نیاز به صفحه گرم با دمای 45-60 درجه سانتی گراد

فضای بسته برای پرینت لازم نیست

برای چسباندن به سطح از چسب Painter وPEI چسب ماتیکی می توان استفاده کرد

از صفحه شیشه ای نیز می توان استفاده کرد

اکسترودر:

دمای نازل 200-230 درجه سانتی گراد

نیاز به نازل استیل سخت شده مقاوم در برابر سایش

خنک کننده :

فن قطعه لازم است

نکات مهم:

نازل هایی با قطر بزرگ (0.5 میلی متر یا بیشتر) به احتمال زیاد مسدود می شوند ، زیرا فیبر کربن بسیار راحت در سوراخ نازل بزرگ قرار می گیرند.

مقالات دیگر در مورد مواد اولیه پرینتر های سه بعدی فیلامنتی:

فیلامنت PLA

فیلامنت ABS

فیلامنت HIPS

فیلامنت Flexible

فیلامنت PETG

فیلامنت Nylon

فیلامنت ASA

فیلامنت Polycarbonate

فیلامنت Polypropylene

فیلامنت Metal Filled

فیلامنت Wood Filled

فیلامنت PVA

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *