, , ,

راهنمای پرداخت قطعات PLA در پرینت سه بعدی

راهنمای ساده پرداخت قطعات PLA در پرینت سه بعدی

خطوط لایه ، یک حقیقت در پرینترهای سه بعدی FDM است. برای آموزش نحوه پرداخت قطعات PLA و روش پنهان کردن خطوط در پرینت سه بعدی، راهنمای ساده ما را مطالعه نمایید!

قبل از ادامه مقاله….

نکته قابل توجهی که قبل از شروع مقاله باید بررسی گردد، نظم در لایه گذاری و کیفیت پرینت است. شما با انتخاب درست پرینتر سه بعدی و فیلامنت استاندارد میتوانید به سطوح قابل قبولی دست یابید. در این صورت ابزار های پرداخت صرفا برای بهبود سطوح شما یا حتی استحکام بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند. و موجب تغییر ظاهری یا ابعادی طرح نخواهد شد.

این در صورتی است که اگر دستگاه پرینتر یا فیلامنت شما استاندارد نباشد کیفیت خروجی شما کمتر میشود. این قضیه باعث میشود شما نیاز به پرداخت سطح بیشتری داشته باشید که موجب تغییر فرم یا تغییر ابعادی قطعات شما میگردد.

شرکت دیاکو توید کننده پرینتر های سه بعدی صنعتی با بالاترین استاندارد کیفی است که در کنار برند های استاندارد فیلامنت، کیفیت سطح مثال زدنی به شما ارائه خواهد کرد. شما میتوانید از لینک زیر این دستگاه ها را بررسی کنید:

پرینتر های سه بعدی تایپ FDM سری LTS شرکت دیاکو

فرآیند پرداخت قطعات

بافت پرینت شده سه بعدی: برخی از مردم، عاشقش هستند و بعضی از آن، متنفرند. از این رو، دلایل بسیاری وجود دارند که شما پرینت را “پولیش یا پرداخت” کنید. شاید قطعه مورد نظر، قطعه نمایشی باشد و یا احتیاج به سطح صافی دارید که در بین قطعات متحرک، ایجاد اصطکاک نکند. بنابراین در بسیاری از مواقع، پرداخت قطعات مختلف PLA برای ایجاد نتیجه مطلوب، ضروری به نظر می رسد.

رایج ترین مواد و متریال مورد استفاده در پرینترهای FDM، قطعات PLA می باشند. بنابراین بسیار مهم است که با نحوه پرداخت این قطعات، آشنا شوید. متاسفانه خصوصیات این مواد، به گونه ای است که امکان پرداخت با استون، برای آن ها وجود ندارد و تلاش برای صیقل دادن قطعات PLA با استون، یک تلاش موفقیت آمیز به حساب نمی آید. اما روش های دیگری برای ایجاد سطح براق و صاف، در دسترس هستند.

در این مقاله، ما بعضی از روش های پرداخت قطعات PLA و اتمام کار پرینت را شرح می دهیم. ابتدا با سمباده و پولیش قطعات پرینتی شروع می کنیم و سپس روش هایی مانند پوشش دادن و ذوب کردن سطح یک قسمت، برای ایجاد قطعات صاف و صیقلی را بررسی خواهیم کرد.

پرینتر سه بعدی
پرداخت قطعات PLA با ابزارهای مختلف امکان پذیر است

حذف مواد زائد

بعضی اوقات، پرینت دارای قسمت های اضافی است، مانند قسمت های مربوط به لبه ها و تکیه گاه ها. برای پرینت صحیح و کامل باید از ابزارهای مختلف، استفاده کرده و این قسمت های زائد را حذف کنید. این ابزارها، گوناگون هستند و انتخاب آن ها، کاملا بستگی به نوع قطعه پرینتی شما دارد.

ابزار چاقو برای پرداخت قطعات PLA

بیاید با اقدامات ابتدایی شروع کنیم: یک چاقوی کار برای برش قسمت های زائد. یک مدل رایج از این ابزارها، چاقوی X-Acto است. اگر با ابزارهای مختلف دستی آشنا باشید، پس احتمالا با این چاقو نیز آشنایی دارید.

در هنگام انتخاب چاقو برای پرداخت قطعات پرینتی، اولین موردی که باید دقت کنید، تیغه چاقو است. تیغه استاندارد سایز 11، ابزار خوبی برای این کار است، اما اندازه های دیگر نیز، با توجه به نیازهای خاص، استفاده می گردند.

قبل از شروع برش و استفاده از چاقو، موارد ایمنی را رعایت کرده و هنگام کار، انگشت خود را از تیغه، دور نگه دارید. سعی کنید از فشار آوردن بیش از حد به چاقو خودداری نمایید.

برای برش دادن تکیه گاه ها و قسمت های اضافی، تیغه چاقو را روی قسمت زائد قرار داده و به آرامی روی قطعه حرکت دهید. از فشار بیش از حد، اجتناب کنید، زیرا ممکن است، قسمت های بیشتری از قطعه برداشته و به پرینت، آسیب بزنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که تمام لبه ها، صاف شوند.

در پایان باید گفت، اگر به چاقوی دستی، دسترسی ندارید، از یک تیغه تک نیز می توانید، استفاده کنید، اما حتما با احتیاط، کار کنید.

پرداخت پرینت سه بعدی
چاقوی X-Acto یکی از ابزارهای دستی پرداخت قطعات PLA است

ابزار برش همه منظوره روتاری

ابزار روتاری به طور مثال ابزار درمل، بهترین گزینه برای به پایان رساندن کار پرینت سه بعدی و پرداخت قطعات PLA هستند. روش کار این ابزار، مانند چاقو است، با این تفاوت که قطعات مختلف این ابزار، باعث می شوند که لبه های کار و قسمت های داخلی که دسترسی به آن ها دشوار است، به راحتی پرداخت گردند.

در هنگام استفاده از ابزارهای دوار، توجه به دو نکته ضروری است، اولین نکته این که، آن ها، ابزارهای سریع هستند، نه ابزارهای پرقدرت. بنابراین در هنگام کار، برای گرفتن نتایج مطلوب، باید سرعت چرخش را بالاتر ببرید، نه این که فشار بیشتری، اعمال نمایید. این اقدام باعث صرفه جویی در انرژی شما شده و عمر مفید ابزار را بالاتر خواهد برد.

دوم این که در هنگام استفاده از این ابزار، بیش از حد، روی یک نقطه خاص، کار نکنید، زیرا قطعات پلاستیکی با اعمال فشار نقطه ای، گرم شده و ممکن است، ذوب گردند و یک شکاف و حفره در قطعه پرینتی شما به وجود آید.

برخی از ابزارهای روتاری دارای قطعات سمباده ای می باشند که برای پرداخت قطعات PLA بیش از حد، قوی هستند. در ادامه تکنیک های مفید سمباده زنی را شرح خواهیم داد.

پرداخت قطعات PLA
ابزارهای روتاری از جمله ابزارهای مفید در پرداخت کردن قطعات PLA می باشند

سمباده زنی

سمباده زنی یکی از روش های رایج برای پرداخت قطعات PLA است و همان طور که گفتیم، روش های زیادی برای سمباده زنی وجود دارد.

اگر قطعه پرینتی شما دارای یک سطح بزرگ می باشد، استفاده از بلوک سمباده، راحت تر است، زیرا فشار را از دست شما برداشته و بر روی کاغذ سمباده، متمرکز می کند. بنابراین قطعه شما، به راحتی پرداخت خواهد شد.

اگر یک قطعه پرینتی با جزئیات و ریزه کاری های زیاد دارید، بهترین روش، استفاده از سوهان های ناخن است و انتخاب انواع مختلف این ابزار، به روش سمباده زنی شما بستگی دارد. اما سوهان های مقوایی ارزان، عملکرد مناسبی دارند.

شما می توانید، از کاغذهای عریض سمباده ای نیز استفاده کنید که در برخی از تکنیک ها، ترجیح داده می شود. برای داشتن بهترین نتیجه، کاغذ سمباده را به صورت حرکات دایره ای، روی سطح و خطوط قطعات پرینتی، حرکت دهید.

اگر می خواهید از کاغذ سمباده ای به صورت موثری، استفاده کنید، می توانید از کاغذ سمباده ای 400 دانه ای شروع کرده و تا 4000 دانه به پیش بروید.

حتما در مورد کاغذهای سمباده ای مرطوب، مطالبی را شنیده اید، سمباده های مرطوب، معمولا در آخرین مرحله سمباده زنی استفاده می شوند، زیرا قسمت های زائد زیادی را از بین نمی برند، اما در انتهای کار، یک سطح صاف و براق به جا می گذارند. روش استفاده از سمباده مرطوب مانند سمباده خشک است، فقط باید هر چند وقت یک بار، خیس شود.

استفاده از سمباده مرطوب برای پرداخت قطعات PLA

ذوب سطحی

همان طور که می دانید، قطعات PLA از مقاومت لازم در برابر حرارت، برخوردار نیستند و در فضاهای باز استفاده نمی شوند. شما می توانید از این ویژگی استفاده کرده و با تاثیر حرارت بر روی سطح قطعه، نسبت به پرداخت آن اقدام نمایید.

متداول ترین ابزاری که بدین منظور استفاده می گردد، تفنگ حرارتی است که در کمترین درجه حرارت، تنظیم شده است. روش کار به این صورت است که قطعه پرینتی را در روی یک صفحه چرخان قرار داده و با چرخش آرام، گرما در سطح قطعه، توزیع می گردد. حرکت چرخشی برای جلوگیری از ذوب شدن مناطق خاص نیز، بسیار مفید است.

گروهی فکر می کنند، می توان به جای تفنگ حرارتی از سشوار استفاده کرد. باید گفت، خیر. این روش درست نیست، زیرا دمای سشوار، به اندازه دمای 60 درجه سانتی گراد که دمای انتقال PLA است، نمی باشد. بنابراین مدت زمان زیادی طول می کشد تا تغییرات را ببینید!

پوشش سطحی

روش دیگر برای پرداخت قطعات PLA و ایجاد یک سطح صاف و صیقلی، پوشش این قطعات با رنگ آمیزی، اسپری و یا با آغشته کردن به مواد دیگر است. این روش می تواند، کل عیب ها و خطوط روی سطح قطعات را پر کرده و یک سطح براق و صاف تحویل دهد. دو مثال برای این روش استفاده از مواد زیرسازی رنگ( پرایمر) و یا پوشش اپوکسی برای قطعات PLA است.

فیلامنت PLA
پوشش سطح قطعه PLA با مواد مختلف راه دیگری برای پرداخت قطعات می باشد

پرایمر

به کار گیری پرایمر برای پرداخت قطعات PLA همراه با عملیات سمباده زدن، می باشد. پرایمر، خطوط لایه ها را پر می کند تا سطح صافی به وجود آید. بعد از خشک شدن پرایمر، سمباده زنی شروع می شود. سمباده زدن پرایمر، آسان تر و سریع تر از سمباده زنی PLA است، زیرا مواد پرایمر، نرم تر هستند.

استفاده از پرایمر در پرداخت قطعات PLA مدل های زیباتری را از پرینت ساده بدون پرایمر، به ما می دهد. اما باید دقت کرد که این روش، زمان بر است و مدت زمان طولانی، لازم است تا پرایمر خشک شود. بنابراین بهتر است، نمونه های اولیه را با نقاشی، کامل کنید، زیرا پرایمر اگر بدون پوشش باقی بماند، عمر مفید کوتاهی خواهد داشت.

اپوکسی

اپوکسی، یک روکش از جنس رزین است که تقریبا مثل پرایمر عمل می کند. کار با این مواد، کمی دشوارتر است، زیرا باید قبل از استفاده، مخلوط گردند. اپوکسی به صورت قابل ملاحظه ای، بهتر از پرایمر عمل کرده و کلیه سوراخ ها، حفره ها و خطوط با این مواد، پر می شوند.

پرینت خود را با اپوکسی به اتمام برسانید، بدین صورت که گروهی از، رزین های اپوکسی را با هم مخلوط کرده و با قلمو روی سطح کار بمالید. فقط از پوشش یک دست قطعات، اطمینان حاصل کنید تا ضخامت یکسان در تمام سطح، حاصل شود.

پرداخت شیمیایی برای پرداخت PLA

و در نهایت می رسیم به پرداخت با حلال PLA و یا روش شیمیایی. همان طور که در بالا گفتیم، PLA را نمی توان مانند ABS با حلال استون پرداخت کرد، اما هنوز هم روشی برای نتیجه گیری مطلوب وجود دارد.

Polymaker Polysmooth یک حلال است که از PVB تشکیل شده است و ماده ای تقریبا مشابه با PLA است که می تواند با روش های شیمیایی پرداخت گردد. با این وجود، باز هم برای اتمام کار، نیاز به استفاده از Polymaker Polysmooth می باشد که جعبه ای است که الکل ایزوپروپیل را پخش می کند. این ماده با لایه های سطحی قطعه، واکنش داده و باعث صاف شدن خطوط و پرداخت قطعه می گردد.

همچنین حلال کلروفرم نیز به صورت کلی برای تمامی برند های pLA قابل استفاده است. اما نکته قابل توجه در کار با کلروفرم این است که بخار اشباع این ماده بسیار خطرناک بوده و ممکن است باعث بیهوشی یا آسیب های جدی گردد.

پرداخت سطح قطعه ی پرینتی PLA معمولا با ترکیبی از روش های مختلف انجام شده و لازم است چند مرحله عملیات پرداخت، انجام گیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شده و قطعه پرینتی براق و کاملا صاف، حاصل گردد.

خرید تجهیزات مورد نیاز، احتیاج به سرمایه گذاری و پرداخت هزینه دارد، اما اگر نیاز به پرداخت تعداد زیادی قطعه پرینتی دارید، ارزش دارد که این هزینه را انجام داده و سیستم پرداخت قطعات با حلال های شیمیایی را راه اندازی نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *