نرم افزار fusion 360

همه چیز در مورد نرم افزار FUSION 360

, , ,

هر آن چه در مورد نرم افزار FUSION 360 باید بدانید

نرم افزار FUSION 360 یک برنامه CAD/CAM پرطرفدار است که با رنج وسیعی از انواع فایل ها کار می کند. نکات بیشتری در مورد آموزش FUSION 360 را در این مقاله بخوانید.

فرمت های فایل ها، پروتکل های دیجیتالی برای ذخیره اطلاعات در کاربردهای آنلاین و آفلاین هستند. شما که این مقاله را مطالعه کنید، حتما با انواع گوناگونی از فایل ها مانند JPG، PDF و MP3 آشنا هستید. هر فرمتی از فایل می تواند، اطلاعات گوناگونی را به روش های مختلف مانند( روش اسکی و یا باینری) ذخیره کند. بنابراین معمولا چندین فرمت برای یک کار وجود دارد و روش ذخیره داده ها در هر فرمت، منحصر به فرد است. به طور مثال فایل هایی با پسوند STL، OBJ و STEP برای ذخیره اطلاعات مدل های سه بعدی به کار می روند.

در دنیای دیجیتالی امروز، انواع گوناگونی از داده ها و هزاران فرمت از فایل ها وجود دارد. با این وجود، نرم افزارها فقط فایل ها را با چند فرمت خاص می خوانند، زیرا برای پشتیبانی یک فرمت مشخص، احتیاج به نوشتن برنامه های بیشتر در نرم افزار و داشتن مجوزهای مربوطه است. معمولا هر چقدر نرم افزار، بزرگتر و متنوع تر باشد، فرمت های بیشتری، قابلیت خوانده شدن و ارسال شدن دارند.

نرم افزار FUSION 360 یک برنامه همه کاره و نرم افزار طراحی سه بعدی است که قابلیت طراحی مبتنی بر کامپیوتر ( CAD ) و ساخت به کمک کامپیوتر ( CAM ) را دارا می باشد. این نرم افزار توسط یک شرکت معتبر و پیشگام به نام Autodesk  که در زمینه تولید نرم افزارهای طراحی، فعالیت دارد، ساخته شده است. سازگاری نرم افزار فیوژن 360 باعث محبوبیت آن در بین علاقه مندان به ساخت و ساز و سازندگان حرفه ای شده است و همان طور که از یک نرم افزار همه منظوره و محبوب، انتظار دارید، با فرمت های بسیاری از فایل ها، سازگار است.

نرم افزار fusion 360
نرم افزار FUSION 360 یک نرم افزار طراحی سه بعدی است

در این مقاله، با هم فرمت هایی را که توسط نرم افزار FUSION 360 پشتیبانی می شود، بررسی می نماییم. ابتدا فایل های پشتیبانی شده متداول را با هم مرور کرده و سپس افزونه ها و تبدیل فایل ها را بررسی خواهیم کرد. لذت ببرید!

نرم افزار FUSION 360 در میان گروه سازندگان به برنامه ای، معروف است که قابلیت انجام هر کاری را دارد، از مدل سازی های اولیه سه بعدی گرفته تا تولید بر اساس G-code (یک زبان برنامه نویسی) و تولید انیمیشن و گرافیک های کامپیوتری. برای باز کردن یک فایل پشتیبانی شده در FUSION 360 از گوشه سمت چپ بالا روی قسمت ” باز کردن” کلیک کنید.

فرمت هایی که در زیر، گفته می شود، در نسخه اصلی(پولی)، به طور کامل، پشتیبانی شده و می توان، این فایل ها را بدون ایجاد تغییر خاصی در برنامه، باز کرد و یا ارسال کرد. این فایل ها، شامل یک لیست طولانی هستند، اما ما آن ها را طبقه بندی نموده و پسوند و کاربرد هر کدام از فرمت ها را مشخص کرده ایم. ما همچنین مشخص کرده ایم که کدام از یک فایل ها و فرمت ها در نسخه رایگان نرم افزار، پشتیبانی می شوند.

فرمت های Autodesk 

  • متعلق به Autodesk

FUSION 360 متعلق به شرکت Autodesk است. بنابراین بسیاری از فرمت های مختص Autodesk را پشتیبانی می کند، از جمله فرمت (.wire)، فرمت تبدیل نقاشی(.dxf)، فرمت SMT (.smt و .smb) و فرمت های (.fbx). این فرمت ها برای دیاگرام های سیم کشی، طراحی های دو بعدی، انیمیشن ها و مدل های سه بعدی به کار برده می شوند.

  • برنامه Autodesk

این فرمت ها برای ذخیره سازی داده ها و اطلاعات از برنامه های طراحی ویژه Autodesk هستند. این فرمت ها عبارتند از FUSION 360 (.f3d)، Inventor (.ipt و .I am) و 123D (.123dx). هر فرمت برای ذخیره اطلاعات در برنامه CAD مورد نظر می باشد.

فیوژن 360
نرم افزار FUSION 360 با بسیاری از فرمت فایل ها سازگار است

  • محبوب برای مدل های سه بعدی

هدف نرم افزار FUSION 360  این است که کاملا در دسترس بوده و یک برنامه عمومی و پر کاربرد باشد، بنابراین با تعداد زیادی از فرمت های سه بعدی محبوب، سازگار است. این فرمت ها عبارتند از STL (.stl)، OBJ (.obj) و فایل های STEP (.ste ، .step ، .stp). فرمت های مورد نظر، مدل های سه بعدی گوناگون را با مشخصه های متفاوت، ذخیره می نمایند ( به طور مثال فایل های OBJ، داده های مربوط به رنگ را ذخیره می کنند).

فرمت های عمومی  نرم افزار FUSION 360

  • PTC

PTC همانند شرکت Autodesk، تولیدکننده طیف وسیعی از برنامه های طراحی از جمله  Pro/Engineerو Creo است. نرم افزار FUSION 360 بسیاری از فایل های تولید شده توسط PTC را پشتیبانی می کند، به طور مثال فایل های پارامتریک (.asm و .prt)، فایل های Pro/Engineer (.g) و فایل های خنثی(.neu). این فرمت ها در هسته ها ( توابع عملیاتی) مختلف، استفاده شده و برای ذخیره سازی ویژگی های خاص از یک طرح(به عنوان مثال ابعاد هندسی) به کار می روند.

  • SOLIDWORKS

SolidWorks یک برنامه جایگزین متداول برای FUSION 360 است. این برنامه دارای فایل هایی با فرمت مختص به خود است که فیوژن 360 این فرمت ها را پشتیبانی می کند. این فرمت ها، عبارتند از فایل های مدل های سه بعدی و طراحی های آن ها (.sldprt و .sldasm). شرکت Autodesk همواره اعلام کرده است که نقشه های طراحی شده با SolidWorks (.slddrw) در FUSION 360 باز نمی شوند.

پرینتر سه بعدی
فرمت های بسیاری از نرم افزارهای طراحی مختلف با نرم افزار فیوژن 360 سازگارند

  • SIEMENS

Siemens یکی دیگر از توسعه دهندگان نرم افزارهای طراحی محبوب است که فرمت های فایل خاص خود را دارد. شما می توانید فایل های Parasolid binary (.x_b)، Parasolid text (.x_t) و فایل های NX (.prt) را در داخل نرم افزار طراحی سه بعدی fusion360  باز کنید. این فرمت ها مختص به برنامه های Parasolid و Unigraphics می باشند که مدل های سه بعدی را به روش های گوناگون، ذخیره سازی می کنند.

  • Dassault Systèmes

Dassault Systèms نیز از جمله تولید کنندگان انواع نرم افزار طراحی CAD است. این برنامه ها دارای فایل هایی با فرمت های منحصر به فرد هستند. این فرمت ها عبارتند از SAT/SMT (.satو .sab) و CATIA V5 (.CATProduct و .CATPart). این فایل ها به ترتیب برای نرم افزارهای Spatial و CATIA  می باشند و می توانند، در نرم افزار فیوژن 360 برای مدل های سه بعدی مورد استفاده قرار گیرند.

  • فرمت های دیگر

FUSION 360 با فایل های دیگری از برنامه های محبوب CAD مانند SketchUp (.skp) و Rhino (.3dm) سازگار هستند.

یک برنامه مهم دیگر وجود دارد و آن هم برنامه IGES با فرمت های(.iges ، .ige ، .igs) است که برای ذخیره کردن قاب سیمی، بدنه جامد، نقشه سیم کشی و دیگر انواع اطلاعات مربوط به متن(ASCII) به کار می رود.

CAM

CAM (Computer-aided manufacturing) یا ساخت به کمک کامپیوتر دیگر کاربرد مهم FUSION 360 است به خصوص زمانی که با دستگاه برش جدید پرینتر سه بعدی استفاده شود. نرم افزار FUSION 360 با G-code نرم افزار مربوط به دستگاه برش، سازگار است. نرم افزار فیوژن با فرمت های (.cam360) نیز سازگاری دارد، اما متاسفانه فقط، فایل های G-code را می توانید، از نرم افزار به بیرون، ارسال کنید.

نرم افزار FUSION 360 با پرینترهای سه بعدی سازگار است

مجموعه افزونه ها

با وجود این که FUSION 360 بسیاری از فرمت ها را پشتیبانی می کند، اما تعداد کمی از فرمت ها، همچنان سازگاری با این نرم افزار ندارند. خوشبختانه به دلیل محبوبیت این نرم افزار، تعداد زیادی افزونه وجود دارند تا توانایی سازگاری نرم افزار را بالا ببرند. البته تعداد زیادی از آن ها فقط فایل های خروجی از نرم افزار را تطبیق می دهند.

باید به این نکته دقت کنید که تعداد زیادی از افزونه ها وجود دارند که قدیمی بوده و یا کاربردی ندارند( مانند ایجاد سازگاری با فرمتی که قبلا پشتیبانی شده است). بنابراین ما در هر فرمت یک افزونه را معرفی کرده ایم.

در نظر داشته باشید که بسیاری از افزونه هایی که فرمت های بسیاری را پشتیبانی می کنند، رایگان نیستند که در قسمت توضیحات، مشخص کرده ایم.

  • Pdf2card: این افزونه نقشه های ورودی PDF را به فایل های قابل ویرایش توسط FUSION 360 مانند DWG و DXF تبدیل می کند. بهای این افزونه حدود 100 دلار در سال است.
  • OpenBOM: این افزونه برای فعال سازی پشتیبانی ورود و خروج لیست مواد با فرمت BOM را فراهم می کند.
  • Airfoil DAT to Spline: این افزونه توسط طراحان هواپیما و اشیاء آیرودینامیکی استفاده می شود تا بتوانند طرح های هوایی خود را تبدیل به فرمت DAT (.dat) کرده و در نرم افزار FUSION 360 وارد کنند.
  • ·       3D PDF Exporter : اولین افزونه امکان ورود فایل های PDF به نرم افزار را فراهم می آورد اما این نرم افزار، اجازه خروج فایل ها را از FUSION 360 به صورت PDF می دهد. این افزونه حدود 50 دلار در سال هزینه دارد.
  • JSON Exporter : این افزونه قابلیت خروج مدل های طراحی شده با نرم افزار فیوژن 360 را با فرمت نماد جاوا اسکریپت (.json) به شما می دهد. هزینه این افزونه حدود 50 دلار می باشد.
  • Save As SVG : همان طور که از اسمش مشخص است، با استفاده از این افزونه، شما می توانید، فایل های خروجی را با فرمت استاندارد نقشه های گرافیکی (.svg) ارسال کنید. برای این افزونه، شما باید 15 دلار پرداخت کنید، اما به نوعی، در زمان خود، صرفه جویی کرده اید.
  • WebGL Exporter : بهای این افزونه حدود 50 دلار است و امکان خارج کردن طرح های سه بعدی با فرمت HTML (.html) از نرم افزار طراحی سه بعدی فیوژن 360 را فراهم می آورد.
  • Write to 3MF : 3MF (.3mf) فرمت پرینترهای سه بعدی است و قابلیت ذخیره مدل های سه بعدی و تنظیمات برش را به شما می دهد. شما می توانید از این افزونه، استفاده کرده و طرح های سه بعدی را با فرمت 3MF به پرینترهای سه بعدی ارسال کنید.
  • Publish to PLY : این افزونه، قابلیت ارسال طرح های سه بعدی را با فرمت چند ضلعی (.ply) به شما می دهد. این فرمت، اطلاعات را به صورت مجموعه ای از چند ضلعی ها و رأس ها، ذخیره سازی می کند.
  • Save to PCD cloud file : با استفاده از این افزونه، شما می توانید، اطلاعات از جمله عکس ها را با فرمت داده های ابری (.pcd) ارسال نمایید.
نرم افزار طراحی سه بعدی fusion360
طراحی مدل های سه بعدی با نرم افزار فیوژن 360

تبدیل فرمت در نرم افزار FUSION 360

اگرچه نرم افزار FUSION 360 مجهز به تعداد کثیری از افزونه ها است که فرمت های پشتیبانی شده توسط این نرم افزار را افزایش می دهند، اما همچنان، چند فرمت هایی وجود دارند که توسط نرم افزار، پشتیبانی نمی گردند. همچنین تمام کاربرها نمی خواهند، برای  افزونه ها، بهایی پرداخت کنند، افزون بر آن، بسیاری از افزونه ها، تنها فایل های ورودی و یا فایل های خروجی را پشتیبانی می کنند نه هر دوی آن ها.

خوشبختانه راه دیگری برای پشتیبانی فایل ها، توسط نرم افزار وجود دارد: تبدیل! می توانید از ابزارهای تبدیل استفاده کرده و فایل ها را تبدیل کنید.

فرض کنید طرحی با فرمت SVG دارید و نمی خواهید، برای افزونه، هزینه ای پرداخت کنید. بنابراین کافی است از ابزار تبدیل، استفاده کرده و فایل را تبدیل به فرمت DWG کنید. ابزارهای تبدیل به صورت آنلاین و آفلاین موجود می باشند: از جمله CloudConvert ( آنلاین)، AnyConv ( آنلاین)، CAD Exchanger (آفلاین).

البته ابزارهای تبدیل، دارای یک عیب می باشند، زیرا ممکن است در هنگام تبدیل فایل، قسمتی از اطلاعات، از بین بروند. مثلا اگر یک فایل رنگارنگ OBJ را تبدیل به فرمت STL کنیم، ممکن است، اطلاعات رنگ از بین برود.

خدمات ما

تیم طراحی ما در شرکت دیاکو آماده ارائه مشاوره رایگان در مورد انتخاب نرم افزار طراحی مناسب با کارشما هستند. همچنین میتوانید پروژه های طراحی خود را به ما بسپارید. با تماس با شمار های شرکت یا با مراجعه به قسمت «تماس با ما» از خدمات رایگان و مشاوره های تخصصی متخصصان این حوزه بهره مند شوید.

مقاله فوق از سایت مرجع ALL3DP.COM بر گرفته شده و خدمت شما عزیزان تقدیم گردیده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *