فیلامنت ABS

فیلامنت ABS معرفی و کاربرد

مقدمه

یکی از مهم ترین مواردی که در کیفیت قطعات پرینت شده موثر است مواد اولیه یا همان فیلامنت است. فیلامنت رشته های مواد پلیمری هستند که به عنوان ماده اولیه در پرینترهای سه بعدی فیلامنتی استفاده میشوند.

در حال حاضر طیف گسترده ای از فیلامنت ها در بازار موجود می باشد . هر کدام از این فیلامنت ها ویژگی ها و خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد خود را دارند.

در این سری مقالات به معرفی انواع فیلامنت ها می پردازیم .اکثر این فیلامنت ها وارداتی هستند ولی برخی از آن ها مانند ABS وPLA تولید داخل نیز دارند.این مقاله در سایت www.simplify3d.com با عنوان راهنمای پرینت سه بعدی ABS منتشر شده است.

ABS:

فیلامنت ABS یک ماده با قیمت پایین است . بسیار مناسب برای چاپ قطعات سخت و بادوام که می تواند در برابر درجه حرارت بالا مقاومت کند.

توضیحات:

(ABS (Acrylonitrile Butadiene Styrene سابقه طولانی در دنیای چاپ سه بعدی دارد. این ماده از اولین پلاستیک هایی بود که در پرینترهای سه بعدی صنعتی مورد استفاده قرار گرفت. امروزه فیلامنت ABS به دلیل کم هزینه بودن و خواص مکانیکی خوب ، هنوز هم یک ماده بسیار محبوب است.

فیلانت ABS به دلیل چقرمگی و مقاومت مناسبی که در برابر ضربه دارد به شما امکان پرینت سه بعدی قطعات با دوامی را می دهد . فیلامنت ABS همچنین دارای دمای ذوب بالایی است .دمای انتقال شیشه ای (TG)ماده ی ABS نیز نسبت به سایر مواد بلاتر است. این به این معنی است که مواد قبل از شروع تغییر شکل می توانند در برابر درجه حرارت بسیار بالاتری نسبت به سایر مواد مقاومت کنند. این عامل باعث می شود ABS برای استفاده در درجه حرارت بالا یک انتخاب عالی باشد. هنگام چاپ با فیلامنت ABS ، حتما از فضای باز و تهویه مناسب استفاده کنید . قطعه ی پرینت شده با ABS هنگام خنک شدن تمایل زیادی به انقباض دارد . بنابراین کنترل درجه حرارت فضای ساخت در حین پرینت می تواند بسیار مفید باشد.

مزایا :

✔ قیمت پایین

✔ پرداخت پذیری آسان

✔ مقاومت دمایی بالا

معایب :

✖جدا شدن از صفحه چاپ

✖ نیاز به صفحه گرم

✖ بوی تند در حین پرینت

✖ انقباض قطعه پس از پرینت

سخت افزار مورد نیاز :

قبل از پرینت سه بعدی با فیلامنت ABS اطمینان حاصل کنید که پرینتر سه بعدی شما نیازهای سخت افزاری را که در ادامه ذکر شده است داشته باشد.

مشخصات صفحه پرینت:

  • نیاز به صفحه گرم با دمای 95-110 درجه سانتی گراد
  • بهتر است فضای پرینت بسته باشد
  • برای چسباندن به سطح میتوان از چسب KAPTON استفاده کرد

اکسترودر:

  • دمای نازل 220-250 درجه سانتی گراد
  • hot-end خاصی لازم نیست

خنک کننده:

  • خنک کننده لازم ندارد

نکات مهم:

چسبندگی صفحه را میتوان با استفاده از محلول ABS ارتقا داد. محلول ABS از حل کردن قطعات ABS در استون درست میشود .

در هنگام استفاده از پرینتر سه بعدی دو نازل می توانیم از PLA برای ساپورت استفاده کنیم چون PLA به ABS چسبندگی ندارد و به راحتی جدا می شود.

مقالات دیگر در مورد مواد اولیه پرینتر های سه بعدی فیلامنتی:

فیلامنت PLA

فیلامنت HIPS

فیلامنت Flexible

فیلامنت PETG

فیلامنت Nylon

فیلامنت Carbon Fiber Filled

فیلامنت ASA

فیلامنت Polycarbonate

فیلامنت Polypropylene

فیلامنت Metal Filled

فیلامنت Wood Filled

فیلامنت PVA

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *